Khamis, 27 Ogos 2009

PESTA BOLOT PAHALA

PADA bulan suci Ramadan, inilah peluang kita untuk beribadat terbuka dengan seluas-luasnya. Misalnya dengan menghidupkan setiap malam dengan mengerjakan solat tarawih, bertadarus al-Quran, menjamu hidangan kepada orang yang berpuasa untuk berbuka, melakukan kerja-kerja khidmat bakti masyarakat dan sebagainya.

Sekecil mana sekalipun amal yang kita lakukan pada bulan suci ini akan mendapat ganjaran yang berlipat kali ganda daripada Allah SWT.

Bulan Ramadan adalah bulan yang sungguh luar biasa keistimewaannya berbanding dengan sebelas bulan yang lain. Apa tidaknya, dosa-dosa yang dilakukan akan mendapat keampunan dari Allah bagi hamba-Nya yang melakukan ibadah pada bulan tersebut dengan bersungguh-sungguh dan ikhlas serta pengharapan.

Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda maksudnya: Barang siapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran pahala dari Allah maka diampunkan bagi-nya segala dosa yang telah lalu. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam bulan ini juga kita perlu memperbaharui dan meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT dengan melipat gandakan amal ibadat kepada Allah supaya hubungan kita dengan Allah bertambah teguh dan semakin halus pula perasaan kemanusiaan kita terhadap sesama insan, sehingga melahirkan amal kebaikan yang bermanfaat dalam suasana aman dan tenteram. Dengan sifat mulia yang ditunjukkan maka penghidupan sesama insan bertambah harmoni dalam suasana keselesaan dan saling rasa prihatin.

Allah SWT juga menetapkan ibadah puasa pada bulan Ramadan dengan matlamat untuk memupuk dan melahirkan sifat rahmah ke atas setiap insan. Sifat ini dapat diserapkan ke dalam hati apabila umat Islam yang sedang mengerjakan ibadah puasa bersama-sama merasakan keperitan dan kemelaratan orang lain dalam mengharungi perjuangan puasa dengan menahan diri daripada lapar dan dahaga serta melawan hawa nafsu.

Oleh itu hendaklah kita merebut peluang yang sangat berharga ini dengan beribadah yang disertai dengan rasa kesyukuran dan kegembiraan, ikhlas dan yakin terhadap kurniaan Allah yang tidak ternilai banyaknya. Sesungguhnya keistimewaan dan kelebihan berpuasa dalam bulan Ramadan tidak akan kita nikmati jika tidak dilakukan dengan sempurna dan penuh keikhlasan.

2 ulasan:

Syam Ahmedarino berkata...

puasa2

"PeNcEtUs ReVoLuSi" berkata...

akhir2 ramadhan ni...byk2kan manfaatkn nyer....krana blom tntu lg kte kn jmpe bln rmdhan yg strusnyer....

Related Posts with Thumbnails

Demi Masa