Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Isnin, 7 September 2009

GAYA HIDUP SIHAT SEPANJANG RAMADHAN

KUALITI hidup adalah apabila kita dapat mengekalkan kesihatan tubuh badan daripada penyakit atau kecederaan. Hidup berkualiti juga bermaksud kita dapat menjalankan kehidupan seharian tanpa halangan penyakit atau faktor yang boleh menyebabkan penyakit atau kecederaan.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa pengambilan makanan secara berlebihan daripada keperluan kalori yang sepatutnya, boleh mengundang penyakit.

Tenaga daripada sumber makanan yang dikenali sebagai kalori ini, jika berlebihan dan tidak digunakan maka ia nya akan ditukar menjadi lemak dan disimpan di dalam tisu-tisu badan kita seperti di pembuluh darah, organ-organ dalaman seperti jantung dan bahagian-bahagian badan tertentu terutama di bahagian lengan, pinggang, pinggul atau paha.

Ramadan mengajar kita untuk merancang dan mengurangkan pengambilan makanan secara berlebihan mengikut keperluan seharian kita.

Makanan yang tidak diambil sepanjang hari-hari berpuasa dapat mengurangkan kalori yang berlebihan pada hari-hari kita tidak berpuasa.

Sumber tenaga untuk aktiviti sistem badan dan harian kita hanya dibekalkan oleh sumber makanan yang diambil semasa sahur dan sumber simpanan lemak kita.

Justeru itu, pengurangan berat badan boleh direalisasikan sepanjang Ramadan ini sekiranya kita tidak mengambil makanan secara berlebihan semasa berbuka puasa di samping meneruskan aktiviti fizikal seperti bersenam dan beriadah seperti hari-hari biasa.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Demi Masa