Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Khamis, 22 Oktober 2009

KHASIAT DAUN SIRIH

TERLALU banyak peribahasa Melayu yang mengaitkan pokok atau daun SIRIH dan sehingga kini masih lagi digunakan dalam ucapan dan tulisan.

Antaranya yang selalu didengar ialah sirih naik, junjungan patah; sirih pulang ke gagang; sirih berlipat datang sendiri; ada sirih hendak makan sepah; seikat bagaikan sirih, serumpun bagaikan serai; dan umpama sirih, menjalar dulu kemudian melilit barulah memanjat ke pucuk junjung.

Ini menjadi tanda bahawa tumbuhan itu bukan saja begitu hampir dan akrab dengan masyarakat tetapi ia juga pastinya mempunyai banyak keistimewaan.

Sirih atau nama saintifiknya Piper batle L. dari keluarga piperaceae adalah tumbuhan atau pokok renek yang memanjat dengan daunnya berbentuk lonjong lancip ke bawah.

Ia mempunyai peranan, daya tarikan dan kegunaan yang tersendiri dalam kehidupan dan tradisi masyarakat.

Sesetengah orang memakannya begitu saja bersama-sama pinang, gambir dan kapur yang mana pemakanannya turut dikaitkan dengan penjagaan gigi.

Sirih juga menjadi salah satu barangan utama sebagai tanda adat ketika upacara merisik, meminang, pertunangan dan pernikahan.

Di sebalik itu, sirih juga sebenarnya mempunyai khasiat tersendiri yang disedari atau tidak disedari oleh masyarakat selama ini.

Antara khasiatnya ialah merawat sakit perut, kembung, hidung berdarah, kencing tidak lawas, mata gatal dan menghilangkan bau badan serta bau mulut.

Untuk melegakan sakit perut dan menghilangkan bau badan serta bau mulut, lima atau enam helai daun sirih perlu direbus terlebih dahulu.Ambil segelas air rebusan itu dan kemudian dikumur-kumurkan. Segelas lagi diminum dua kali sehari iaitu pada pagi dan petang.

Bagi masalah hidung berdarah kerana kepanasan, sehelai daun sirih digulung dan dimasukkan ke dalam hidung selama setengah jam.

Untuk mengatasi masalah kegatalan mata, tiga atau empat helai daun sirih direbus dan kemudian air rebusan yang telah suam atau sejuk disimbahkan ke mata serta diulangi tiga kali sehari.

Bagi sakit kembung perut, beberapa helai daun sirih ditumbuk halus dan dilumatkan atau dilekatkan pada perut.Dengan memakan daun sirih bersama-sama buah pinang boleh melawaskan kencing.

Selain mengubati penyakit, sirih boleh menghalau semut jika daunnya yang diracik-racik diletakkan di laluan mereka.Selamat mencuba ye kawan-kawan....

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Demi Masa