Selasa, 5 Januari 2010

CUBALAH BELAJAR UNTUK BERKATA 'TIDAK'

SESETENGAH orang terlalu sukar untuk meluahkan perkataan `tidak boleh' terhadap segala bentuk permintaan dan pertolongan yang diajukan kepadanya.

Jika anda seseorang yang seperti itu, anda mungkin akan menghabiskan masa berbuat perkara-perkara untuk orang lain yang anda sebenarnya keberatan untuk melakukannya.

Keadaan ini biasanya membawa kepada perasaan marah dan kecewa yang mungkin meracuni sesuatu perhubungan atau persahabatan.

Secara umumnya, anda juga akan merasakan seolah-olah orang lain telah menguasai hidup atau masa anda. Ibaratnya anda sedang dibanjiri air tetapi tidak upaya untuk menutup paip bagi menghentikan aliran air.

Berkata `ya' kepada permintaan orang lain sedangkan anda keberatan melakukannya boleh menyebabkan ketegangan dan tekanan di dalam diri, sehingga mencetuskan gejala-gejala fizikal seperti pening kepala.

Bercakap `tidak boleh' sama seperti menutup paip dan menghentikan aliran air bagi mengelak ia merebak menjadi tekanan. Ibaratnya anda duduk di kerusi pemandu dan mempunyai kawalan terhadap masa dan hidup anda sendiri.

Dengan berterus terang dan terbuka dalam bercakap `tidak' sebenarnya turut membantu meningkatkan harga diri anda.

Seseorang yang sukar untuk bercakap `tidak' selalunya mempunyai beberapa persamaan dalam berfikir. Ini mungkin termasuk; ``Seseorang yang baik biasanya melakukan kebaikan kepada orang lain, jadi dengan bercakap `tidak' adalah kurang sopan dan mementingkan diri;'' ``Mereka lebih penting berbanding saya, jadi saya tidak boleh menolaknya;'' ``Jika saya kata `tidak' mereka akan terluka, marah atau terhina dan mereka tidak akan menyukai saya lagi;'' atau ``Saya berasa seperti diperlukan dan penting.''

Jika anda mempunyai pemikiran yang sama seperti dinyatakan di atas, anda perlu pandai mengenal-pasti jenis permintaan dan menolaknya jika boleh agar anda tidak akan terus dibebani.

Ketidakupayaan untuk berkata `tidak' selalunya timbul daripada dua pemikiran asas yang salah. Pertama, anda mungkin keliru antara menolak permintaan dengan menolak seseorang. Kedua-dua perkara ini terdapat perbezaan besar - menolak permintaan tidak bermakna menolak individu yang membuat permintaan itu.

Keduanya, anda mungkin cenderung berfikiran melebihi jangkaan bahawa orang lain mungkin tidak boleh menerima penolakan itu.

Kebanyakan orang tidak menghadapi masalah menerima penolakan secara jujur jika ia diluahkan dengan betul. Malah, kejujuran seperti itu seringkali ia membantu mengeratkan lagi hubungan. Di samping itu, ia memudahkan lagi orang lain untuk melahirkan perasaannya dan membolehkan beliau meminta pertolongan tanpa rasa marah.

Tidak dinafikan untuk mengucapkan `tidak' bagi kali pertama memang sukar. Bagaimanapun jika ia menjadi amalan akhirnya menjadi satu perkara biasa.

Reaksi yang diberi terhadap permintaan yang diajukan selalunya berbeza mengikut keadaan. Sebenarnya terdapat beberapa teknik untuk bercakap `tidak' mengikut kesesuaian tempat.

Biasanya cara anda meminta tolong mempengaruhi bentuk reaksi yang diberi dan anda harus belajar untuk menggunakan nada yang betul.

Contohnya, reaksi terhadap permintaan seorang jurujual sudah tentu berbeza dengan reaksi kepada rakan yang sememangnya memerlukan bantuan.
Related Posts with Thumbnails

Demi Masa