Rabu, 13 Januari 2010

MENGAMALKAN DIET SEIMBANG

SETIAP individu pasti mengimpikan bentuk badan yang langsing, segak dan menawan. Ini kerana bentuk badan sebegini, membolehkan kita bebas untuk bergaya dan menyarungkan pelbagai koleksi pakaian yang ditawarkan di pasaran.

Bagi mereka yang bertuah memiliki bentuk badan yang diinginkan mungkin tiada masalah untuk anda melaram dengan baju baru dan cantik.

Tetapi, bagaimana pula bagi golongan yang berbadan besar? Mereka bukan sahaja terpaksa memilih baju yang bersesuaian malah kadang-kala tidak berpeluang untuk memilih.

Meskipun masyarakat sentiasa memuji dan memandang tinggi golongan berbadan langsing, tapi tahukah anda bahawa bukan semua individu berbadan kurus, mempunyai kesihatan yang baik.

Kadang-kala untuk kelihatan kurus dan mengekalkan bentuk badan, mereka sanggup berlapar dan hanya menikmati makanan dalam kuantiti sedikit. Sebagai contoh, hanya memakan meggi, beberapa keping biskut dan meneguk air putih setiap hari.

Pembantu Profesor Perubatan Dalaman, Pusat Perubatan Southwestern, Amerika Syarikat, Dr. Margo Denke menjelaskan, diet seimbang perlu mengandungi sumber-sumber utama seperti karbohidrat, kalori, protein dan lemak.

"Kombinasi sumber utama dapat membekalkan diet yang seimbang sekali gus memastikan individu mendapat nutrien yang berkhasiat," katanya.

Tiada salahnya bagi seseorang berusaha mengurangkan berat badan, tetapi ia perlu mengikut sistem yang betul.

Kita tidak seharusnya mengamalkan diet yang terlalu drastik dan melakukan senaman yang teruk.

Sebagai contoh, jika sebelum ini anda tidak bersenam dalam tempoh yang lama, jangan terus berlari jauh atau melakukan senaman berat di atas treadmill.

Ini kerana ia boleh mendatangkan kecederaan dan menurunkan tahap kecerdasan anda pada masa yang akan datang.

Seharusnya, anda membuka 'menu diet' dengan mengamalkan beberapa tip. Antaranya, melakukan senaman berjalan kaki selama 20 minit sehari. Mungkin anda boleh melakukan aktiviti ini ketika waktu rehat atau selepas pulang dari pejabat atau kuliah.

Jangan sesekali meneguk minuman yang mempunyai kandungan gula yang tinggi. Bertukarlah dengan menikmati air buah segar dan banyakkan minum air putih.

Selain itu, hindari makanan manis dan snek seperti coklat dan kek. Sebaliknya memilih makanan sihat (buah, sayur, ayam atau ikan). Begitu juga, kurangkan sapuan mentega atau mayonis yang mengandungi lemak berlebihan

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Demi Masa