Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 2 Februari 2010

PEGANGAN SALAF PENENTU KESAHIHAN AMALAN

Seluruh umat Islam dituntut supaya berpegang dengan dua dasar agama, iaitu : Al-Qur'an dan As-Sunnah, namun, berpegang dengan dua dasar ini sahaja tidak memadai sekiranya tidak disusuli atau disertai oleh dasar ketiga iaitu: hendaklah Al-Qur'an dan As-Sunnah itu difahami mengikut kefahaman salaf. Telah menjadi kebiasaan bagi setiap golongan yang mengaku islam bahawa mereka mendakwa akan menjadikan Al-Qur'an dan As-Sunnah sebagai dasar utama mereka.Malangnya,mereka tidak menyedari bahawa dasar yang mereka letakkan itu tidak membawa apa-apa erti jika ia tidak disertai dasar mengikut kefahaman salaf.

Realiti sejarah telah membuktikan bahawa sesuatu kesesatan yang berlaku bukan kerana penolakan terhadap Al-Qur’an dan As-Sunnah semata-mata, tetapi hakikatnya ia disebabkan tidak adanya dasar ikutan terhadap kefahaman salaf dalam memahami maksud kedua-dua sumber berkenaan. Tidak ada satu pun golongan sesat yang muncul dari kalangan umat islam semenjak dari dahulu sampai sekarang yang mendakwa mereka tidak berpegang dengan Al-Qur’an dan As-Sunnah. Puak-puak seperti Khawarih, Syiah, Muktazilah, Qadyani, Bahai, Islam Liberal, Sekular dan pendukung tarekat tasauf sesat, semuanya mendakwa berpegang dengan Al-Qur’an dan As-Sunnah, tetapi kenapa mereka sesat?

Puak Qadyani misalnya mendakwa beriman dengan Al-Qur’an, tetapi kenapa mereka menolak kewujudan makhluk jin yang disebut oleh Al-Qur’an? Jawapanya ialah kerana mereka mentafsirkan perkataan jin yang ada dalam Al-Qur’an itu dengan maksud segolongan manusia, sedangkan tafsiran itu terpesong jauh daripada tafsiran yang difahami oleh generasi salaf.
Begitu juga dengan puak Islam Liberal, kenapa mereka menghalalkan wanita menjadi imam solat jumaat dan mendedahkan aurat? Adakah kerana mereka menolak Al-Qur’an dan As-Sunnah? Tidak,bukan kerana itu, tetapi kerana mereka memahami nas-nas Al-Qur’an dan As-Sunnah itu mengikut kefahaman mereka sendiri tanpa merujuk kepada kefahaman generasi salaf. Demikian juga dengan pendukung fahaman Tasauf Falsafah seperti Wahdatul Wujud, Martabat Tujuh, Haqikat Muhammadiah dan sebagainya, mereka menjadi sesat kerana mereka tidak mengukur fahaman mereka itu kepada pengangan jenerasi salaf.

Sama ada kita sedar atau tidak, sebenarnya dalam banyak perkara kita telah pun mengikut penganagn salaf, seperti tidak mendahulukan khutbah ke atas solat Hari Raya, tidak menunaikan solat sunat rawatib dan solat sunat istikharah secara berjemaah, tidak berdoa secara serentak beramai-ramai sebelum solat fardu dan tidak melaungkan azan dan iqamah untuk solat Hari Raya, solat istsisqa’ dan solat jenazah. JIka alasan bagi semua alasan itu ialah kerana kita mengikut cara dan amalan generasi salaf, maka demikianlah juga dalam amalan kita yang lain hendaklah kita aplikasikan alasan yang sama. Dengan perkataan lain, mana-mana amalan yang menyalahi salaf kita tolak dan mana-mana yang menepatinya kita ikut supaya kita dapat mengawal diri kita daripada kemungkinan terpesong atau tersesat.

Berdasarkan hakikat ini, maka dapat disimpulkan bahawa dasar ketiga ini, iaitu dasar memahami al-Qur’an dan As-Sunnah mengikut kefaham dan pengangan salaf antara dasar pengting yang menentukan betul atau salah sesuatu pengangan dan amalan setiap umat islam, di samping ia juga adalah pembeza ajaran Islam sebenar daripada pelbagai ajaran sesat, khurafat dan bid’ah yang berleluasa di kalangan umat islam.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Demi Masa