Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Khamis, 25 Februari 2010

YAKINLAH TENGTANG KEBENARAN ISLAM

Ketika baginda SAW memulakan dakwahnya di Mekah, kaum musyirikin Quraisy membalas dengan tindakan yang agak kasar dan ganas, termasuklah mencipta pelbagai bentuk azab bagi menyiksa orang-orang beriman. Namun, segala usaha mereka tidak berhasil, kerana mereka bukan berhadapan dengan manusia biasa, tetapi manusia yang memiliki jati diri keimanan yang teguh, yang lebih rela nyawa mereka melayang sebelum iman mereka runtuh. Para sahabat mampu bertahan kerana mereka memiliki iman dan keyakinan yang kental.

Siapa yang tidak kenal Bilal bin Rabah RA, yang sanggup bersabung nyawa menanggung azab sengsara ketika beliau ditindih dengan bungkah batu raksasa di atas ramda yang merah menyala dan di bawah sinaran matahari yang panas membara. Bilal tidak berhenti daripada menyebut khalimah yang membakar kemarahan para penyiksanya, “Ahadun Ahad”, “Ahadun Ahad”. Alangkah mudahnya bagi Bilal, jika beliau ingin menyelamatkan diri daripada siksaan itu, beliau hanya perlu berpura-pura menjadi kafir sementara. Tetapi, Bilal tidak tergamak melakukannya, kenapa? Kerana beliau merasa amat rugi jika melepaskan kemanisan iman yang sedang beliau kecapi. Mana mungkin orang yang sedang menikmati kelazatan iman akan melepaskan kelazatannya. Mana mungkin orang yang pernah merasai kepahitan kekufuran akan kembali merasainya.

Demikian juga Ammar, Yasir dan Sumaiyyah RA, satu keluarga yang telah menjual nyawa mereka untuk membeli iman, sehingga gugurlah siibu Sumaiyyah sebagai wanita syahid pertama. Demikian pula kisah Khubaib bin Adiyy RA, yang telah ditawan oleh golongan musyirikin ketika beliau hendak berhijrah, lalu beliau dibawa balik semula ke Mekah. Khubaib meletakkan syarat ke atas dirinya untuk mati dalam iman, dan dengan syarat itu, beliau tidak peduli lagi bial, di mana dan bagaimana beliau akan dikorbankan.

Demikian juga Abu Salamah RA, yang tidak membatalkan hasratnya untuk berhijrah, meskipun isterinya dirampas dari tangannya, dan meskipun tangan anaknya direntap putus dihadapannya. Demikianlah juga Suhaib ar-Rumi RA, yang menawarkan seluruh hartanya kepada kaum musyirikin, semata-mata kerana ingin menyertai Nabi SAW berhijrah ke Madinah. Demikianlah betapa hebatnya iman bila telah menembusi hijab hati manusia, tiada apa lagi yang boleh menukar gantinya. Mereka diberi tawaran samada memilih nyawa tanpa iman atau memilih iman tanpa nyawa, lalu mereka memilih iman tanpa mempedulikan nyawa mereka. Sabda Rasuluallah SAW, maksudnya:

“Ada seorang lelaki dari kalangan umat sebelum kamu telah digali lubang untuknya, kemudian dia ditanam di dalamnya, lalu digergaji kepalanya sehinggakan terbelah dua, namun yang demikian itu tetap tidak mengubah pendirian agamanya. Ada pula yang disikat dengan penyikat besi sehinggakan pecah tulang dan urat sarafnya, tetapi semua itu tetap tidak mengubah pendirian agamanya” (Riwayat Bukhari).

Justeru, setiap muslim mesti yakin dengan pengangan agamanya sebagaimana juga generasi umat islam yang terawal menyakininya. Dengan kenyakinan yang mantap itu, maka dia pasti akan dapat meneguhkan jati dirinya untuk menghadapi sebarang bentuk ancaman dan dugaan.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Demi Masa