Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jumaat, 5 Mac 2010

JAUHI AMALAN BID'AH


Umat Islam sepatutnya merasa cukup dan berpada dengan apa yang di bawa oleh Nabi SAW kerana apa yang disampaikan oleh baginda itu adalah ajaran Islam yang telah lengkap selengkap-lengkapnya. Allah SWT berfirman (yang bermaksud) :

“Pada hari ini Aku telah sempurnakan untuk kamu agama kamu dan aku telah cukupkan nikmatKu kepadamu, dan telah Ku redai Islam itu sebagai agamamu”(Al-Maidah,5:3)

Ayat ini jelas menunjukkan kesempurnaan ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi SAW sebagai agama yang diredhai oleh Allah SWT. Dengan kesempurnaan ini, maka tidak ada sebab untuk kita menambah cara ibadat kita melebihi apa yang diajar oleh Nabi SAW, kerana apa yang diajar oleh baginda itu sudah lebih dari cukup, bahkan mencabar kemampuan kebanyakan manusia biasa. Seorang yahudi pernah berkata kepada Umar Ibn Khatab RA bahawa jika ada ayat seperti ayat itu diturunkan kepada kaum mereka, nescaya mereka akan menjadikan hari tersebut sebagai perayaan besar-besaran, sebagai tanda kesyukuran diatas nikmat kesempurnaan agama (sahih Bukhari, No 4606). Amat malang sekali, jika golongan yahudi yang tidak mendapat nikmat kesempurnaan agama lebih tahu menilai nikmat kesempurnaan itu, sedangkan umat Islam yang mendapat anugerah tersebut tidak tahu pula menilainya.

Orang yang suka menokok nambah amalan bid’ah dalam agama sebenarnya terdiri daripada golongan yang bebal dan jahil tengtang Sunnah Nabi SAW. Disebabkan kebebalan dan kejahilan itu, mereka merasakan amal ibadat mereka masih banyak kekurangan lalu mereka cuba menampung kekurangan itu dengan bebanan amalan yang mereka cipta sendiri. Sedangkan, jika mereka belajar, nescaya mereka akan tahu bahawa amalan Sunnah yang ditinggalkan oleh Nabi SAW itu sudah terlalu banyak dan mereka akan merasa cukup dengan bebanan yang banyak itu. Alangkah baiknya jika mereka menghabiskan semua amalan Sunnah itu terlebih dahulu, kemudian jika mereka masih rasa tak cukup mungkin ada sedikit kewajaran untuk mereka menambah. Tetapi ketika masih banyak lagi amalan Sunnah yang mereka tak tahu dan tak amalkannya, maka dimanakah kewajaran untuk mereka bersusah payah beramal dengan amalan bid’ah yang mereka ciptakan itu? Bahkan, jika mereka cerdik lalu mereka berpada dengan amalan wajib sahaja tanpa melakukan sebarang amalan sunat yang lain pun dikira lebih baik daripada mereka menokok tambah amalan bid;ah itu.

Seorang lelaki dari qabilah Najd pernah menegaskan kepada Baginda SAW bahawa jika beliau memeluk Islam beliau hanya ingin melaksanakan rukun Islam sahaja, tidak lebih dan tidak kurang. Dengan perkataan lain, lelaki itu hanya ingin melakukan amalan wajib sahaja tanpa menambahnya dengan sebarang amalan sunat walau sedikitpun. Lalu Baginda SAW memperakukan keinginan lelaki itu dengan sabdanya yang bermaksud: “ Telah berjayalah oreng itu jika dia bercakap benar”( sahih Bukhari, No: 46). Sabda Nabi SAW ini menunjukkan bahawa jika lelaki itu ingin berpada dengan amaln wajib sahaja tanpa melaksanakan sebarang amalan lain, maka ia sudah memadai baginya untuk ,mendapat balasan syurga (jika cukup syarat-syaratnya). Oleh itu, jika berpada dengan amalan wajib pun dikira sudah memadai, maka apakah gunanya lagi menokok tambah amalan bid’ah sehingga melebihi bukan setakat amalan wajib sahaja, bahkan juga melebihi segala amalan sunat yang telah di Sunnahkan oleh Nabi SAW? Apalah gunanya bersuasah payah melakukan perkara bid’ah itu, sedangkan nas yang sahih menunjukkan bahawa amalan itulah yang akan menghalang  seseorang daripada mendapat keselamatan pada Hari Akhirat kelak sabda Nabi SAW (yang bermaksud) :

“Sedang aku menunggu orang datang menemuiku di kolamku (di syurga ), tiba-tiba dibawa datang sekempulan manusia di bawahku sehinggakan aku tunduk untuk mencapai mereka tetapi mereka berjatuhan dibawahku, lalu aku mengeluh: “Wahai Tuhankau! (mereka adalah) umatku. Dia (Allah) berfirman: “ Kamu tidak tahu apa yang telah mereka ada-adakan (perkara bid’ah) selepasmu”. (sahih Bukhari, No 7048, 7049)

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Demi Masa