Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Khamis, 17 September 2009

SALAM AIDILFITRI KEPADA SEMUA

BERLALUNYA Ramadan pasti ditangisi mereka yang bertakwa. Untuk mereka yang berjaya menjalani ibadat puasa, Allah SWT menganugerahkan hari raya supaya mereka bergembira meraikan kemenangan melawan hawa nafsu sepanjang bulan puasa.

Pada hari raya, umat Islam lelaki dan perempuan disunatkan mengerjakan solat sunat Aidilfitri secara berjemaah, membanyakkan takbir dan tahmid memuja dan memuji nama Allah SWT.

Sememangnya kita berhak dan patut berasa gembira kerana berjaya melepasi ujian pada bulan Ramadan, tetapi kegembiraan itu haruslah disulami dengan keindahan peribadi yang baik.

firman Allah yang bermaksud: ...hendaklah kamu mencukupi bilangan puasa dan bertakbirlah (mengagungkan dan membesarkan) Allah atas petunjuknya yang diberikan kepada mu, semoga kamu bersyukur. (al-Baqarah: 185).

Selain bertakbir, kita juga disunat menghidupkan malam raya dengan ibadat lain seperti tilawah al-Quran, solat, tasbih dan istighfar. Pastikan masjid dan surau tidak lengang persis warga kota meninggalkan ibu negara untuk pulang ke kampung.

Ingatlah sabda Rasulullah SAW, "Sesiapa yang menghidupkan malam raya Fitrah dan malam raya Adha dengan mengharapkan pahala, nescaya tidak akan mati hatinya pada hari mati sekalian hati. "(Riwayat Ibn Majah).

Kepada kawan-kawan yang berada di UKM atau dimana sahaja,salam Aidilfitri diucapkan.Semoga sambutan Aidilfitri kali ini disambut dengan takbir dan tahmid dan dapat memberi kesempatan kepada kita untuk bermaaf-maafan bersesuaian dengan Sabda Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud, "tidaklah dua orang Islam bertemu saling bersalaman dan berjabat tangan melainkan diampunkan dosa mereka sebelum mereka berpisah. (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan Ibn Majah).

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin.
Related Posts with Thumbnails

Demi Masa